En viktig del av utviklingsprosessenForståelsen av god UX
Tirsdag 28.februar holdt vi en workshop innen UX på ITverket-kontoret. UX er en utrolig viktig del av utviklingsprosessen som dessverre blir undervurdert av mange utviklere. Det å forstå god UX og kunne bidra i prosessen, leder til systemer som er bedre tilpasset kundens behov, og gjør det enklere å bygge videre på. Det var derfor utrolig kult å se så mange av våre utviklere delta, både backendere og frontendere.
Vi startet workshopen med introduksjon innen “design thinking” holdt av Andreas Wilthil. Design Thinking er en problemløsningsmetode som fokuserer på å forstå brukerens behov og utfordringer for å utvikle innovative og effektive løsninger. Som navnet tilsier, så oppstod metoden innenfor design-bransjen, men har i etterkant blitt adoptert av mange forskjellige bransjer.
Etter presentasjonen var det på tide å ta i bruk våre nye kunnskaper. Vi delte opp utviklerne i grupper på 4, og presenterte de med oppgaven. Oppgaven var å forbedre vårt interne system for å booke naprapat-time. For øyeblikket er alt håndtert manuelt, og vi ønsker å automatisere dette systemet så mye som mulig.
Gruppene gikk først gjennom en idémyldringsfase hvor de skulle prøve å komme på flest mulig løsninger på ca. 20 minutter. Deretter skulle de velge én idé som de ville bygge på videre.
Når gruppene hadde valgt idéene de ønsket å bygge på videre, gikk vi over til prototypings-fasen. Her skulle de demonstrere for resten av deltakerne hvordan idéen deres skulle realiseres. Fremgangsmåten varierte fra gruppe til gruppe. Noen valgte å tegne, andre brukte post-it-lapper, og noen brukte begge deler.
Mot slutten skulle alle gruppene presentere idéen sin for resten av deltakerne. Her var det mye kult og forskjellig som kom opp. En gruppe foreslo å ha håndtere hele systemet i slack. Her skulle de ansatte i ITverket kunne skrive enten i chatten med seg selv, eller en spesifikk kanal. De kunne kjøre kommandoer for å vise kommende timer, melde seg på eller av, sette seg på ventelister og mye mer.
En annen gruppe foreslo en intern nettside, hvor vi kunne booke gjennom en kalender som viste oversikt over timelister, venteliste, samt skulle man få en notifikasjon når timen nærmet seg.
Til slutt skulle deltakerne og de som arrangerte workshopen sammen stemme frem den beste idéen som vi skulle ta med videre i bedriften. Selv om vi måtte kåre én vinner, er det mulighet for å implementere mer enn én løsning, da det var mye kreativt som ble presentert. Det var utrolig motiverende å se hvor flinke og løsningsorienterte våre utviklere er når det kommer til brukeropplevelser!